onsdag 11 november 2009

*suck*

Klockan har blivit 3 och jag sitter på jobbet för nattpass. Över halva tiden har redan gått men det känns tungt ändå.
Igår var vi ju ut och käkade med Anna & David på Koh Phangang, det var ok men inte mer. Jag antar att man skulle tagit ngt typiskt Thai för att känna på det ordentligt, nästa gång. Efter det var det dags för bio, "Flickan som lekte med elden" och den verkade ju bra. Vi hann i stort sett bara se girl-on-girl scenen och efter det var Anders dålig. Pulsen ökade och han fick tunnelseende, men alltså,, SÅ het var inte sex-scenen..... Näe,, dumt att skämta men jag kunde inte låta bli. Vi lämnade Anna & David för att gå ut och ta lite luft men vi gick aldrig in igen. Anders ville hem och lägga sig så vi gick till bilen. På väg så kom vi överens om att vi skulle till Akuten ist för hem till sängen. Vi kom in 22.00 och dom tog snabbt EKG, puls och blodtryck. Efter en liten stund kom dom och tog en massa blodprover också. Men alltså,, om man jobbar som skjutsköterska och speciellt i dessa svin-tider ska man väl vara noga med hygienen??? Sköterskan som hjälpte till var visserligen jättetrevlig men hon hade fullt med svart smuts under naglarna, hon skulle sticka Anders för proverna men fick inte ut något så hon klämde lite och tog en ny kanyl. Då hade hon vart där med sina fingrar och klämt och känt och UTAN att tvätta rent sätter hon en ny nål ca 4 cm ifrån den första!! Vad hände med tvätten?? Innan nålen sattes, var hon dessutom till grannen med en kiss-flaska som hon sedan tog bort igen UTAN att tvätta händerna, sprita dem eller använda handskar!! Det känns ju lite konstigt!! Som sagt, hur trevlig man än är så spelar det ingen roll när det kommer till renlighet, för man rör sig mellan sjukt många olika personer under kort tidsperiod och då är just renlighet A och O! Efter blodproverna vart vi förpassade till korridoren för det fanns inga rum lediga och alla "vänt-bås" var också upptagna. Vid halv 3 fick vi komma in i ett undersökningsrum för så var det inga patienter kvar i båsen. Klockan 3 gick jag ut och frågade hur lång tid det kunde tänkas ta och fick till svar att hon inte kunde veta men såg att det var 2 patienter före oss som läkaren skulle träffa. Ok, jag läser lite till. Somnade i stolen med huvudet på Anders knä och vaknade till 03.50. Gick ut och tog lite luft och passade på att ringa jobbet för att ha ngn att prata med, det var Christina som jobbade. 04.10 frågade jag igen hur vi låg till och då hade vi FORTFARANDE 2 patienter före oss!! Gud,, vilken väntan! 04.25 kommer äntligen Dr in till oss. Han lyssnar på hjärtat och lungor och talar om att alla prover såg bra ut men att A har en infektion i kroppen. Det var väl egentligen det vi trodde men man kan aldrig vara försiktig nog. 04.45 åker vi äntligen hem och ska få lägga oss. Vi dricker lite Te innan och A tar 2 mackor. Hamnar i sängen runt 05.30 och det enda jag tänker på just då är att jag INTE ska vakna före 15.00!! Jag vaknar 09.30 av att borr-grannen är igång!! Idioten borrar ända fram till 13.30. Störd sömn kan man kalla det, även om öron-propparna hjälpte till så jag kunde somna om. Så nu säger jag bara,, onsdag och torsdag ska tillbringas i sängen all tid jag inte tar hand om Anders. Han behöver också vila som tur är.
På återseende :)

Inga kommentarer: